Tarcza Finansowa PFR 2.0
- Podstawowe Informacje
- Branże PKD
- Przydatne dokumenty
- Najczęściej zadawane pytania
- Instrukcja składania wniosku w EBO-RWD
- Odwołania i zgłoszenia
- Rozliczenie subwencji finansowej PFR 2.0
Tarcza Finansowa PFR 2.0 - rozliczenie i zwolnienie z obowiązku zwrotu subwencji!
Szanowni Klienci,
Uprzejmie informuję, że PFR opracował prezentację dotyczącą zasad rozliczania Tarczy Finansowej 2.0. dla Przedsiębiorstw z sektora MŚP, która dostępna jest pod linkiem:
Prezentacja - Tarcza Finansowa PFR 2.0
Na podstawie niniejszej prezentacji, PFR od 8 listopada br. będzie przeprowadzał cykl szkoleń adresowanych do Beneficjentów Tarczy Finansowej 2.0 z sektora MSP ukierunkowanych na poprawne złożenie Oświadczenia o rozliczeniu otrzymanej subwencji finansowej. Szkolenia przeprowadzane będą od 8.11.2021r. do 19.11.2021r. PFR uruchomił stronę umożliwiającą bezpośrednie, indywidualne zapisy do szkoleń dotyczących rozliczeń Tarczy 2.0 dla MSP pod adresem
https://pfrportal.pl/tarcza-finansowa-pfr-2-0/
Szanowni Klienci!
Rozpoczyna się proces rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla Przedsiębiorstw z sektora Mikro i MŚP w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. Firmy, które spełnią określone wymagania mogą liczyć na 100% umorzenia.
Rozliczenia Tarczy 2.0 będą odbywać się w trzech etapach.
W pierwszym etapie w bankowości elektronicznej Klienta zostanie udostępniony formularz oświadczenia o rozliczeniu dla małych i średnich firm (MŚP). Proces ten rozpocznie się od 18 listopada 2021 r. i potrwa do 15 stycznia 2022 r. Po upływie tego terminu formularz będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji co do zasady niemożliwe.
W drugim etapie to Mikroprzedsiębiorcy w swojej bankowości elektronicznej będą mieli udostępniony formularz oświadczenia o rozliczeniu. Etap ten rozpocznie się od 19 stycznia i potrwa do 28 lutego 2022 r. Po upływie tego terminu formularz będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji co do zasady niemożliwe.
W trzecim etapie - w kwietniu 2022 r. - PFR wyda przedsiębiorcom jedną z trzech decyzji, tj.:
- decyzję określającą kwotę subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowitym umorzeniu),
- decyzję wzywającą do zwrotu całej subwencji albo
- decyzję informującą beneficjenta o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej zwolnieniu z obowiązku zwrotu. Wówczas PFR poprosi beneficjenta o dalsze wyjaśnienia.
Ważną różnicą w stosunku do rozliczenia Tarczy Finansowej PFR 1.0 jest to, że termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu nie następuje po roku od uzyskania subwencji, a termin wydania wskazanych wyżej decyzji przez PFR nie zależy od czasu złożenia oświadczenia.
Proces rozliczania subwencji odbywać się będzie za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składany był wniosek o udzielenie wsparcia. W odróżnieniu od procesu rozliczeń Tarczy Finansowej PFR 1.0 formularze wniosków nie będą zawierać wstępnej propozycji rozliczenia, a spłata subwencji finansowej będzie odbywać się na inny rachunek.
Rozlicznie Przedsiębiorców z sektora MŚP
W przypadku Przedsiębiorców z sektora MŚP warunkiem rozliczenia subwencji jest:
- nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r. oraz
- rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji finansowej.
Przedsiębiorcy we wniosku o subwencję co do zasady prognozowali przychody oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Dlatego też, w celu rozliczenia subwencji muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów dla tego okresu. Pomocny w wyliczeniu tej różnicy będzie specjalny kalkulator, z którego można skorzystać w formularzu rozliczenia. Beneficjent musi sprawdzić, czy nastąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokość spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymaliby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów. Jeśli taka nadwyżka występuje, beneficjent będzie musiał ją zwrócić do 31 stycznia 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia.
Ponadto, w celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy będą musieli załączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml wygenerowane z programu księgowego firmy (inny format nie zostanie przyjęty). W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR. Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r.
Należy pamiętać, że kwota wskazana w oświadczeniu o rozliczeniu nie musi równać się kwocie, która podlega zwrotowi na rzecz PFR. Jeśli przedsiębiorca częściowo spłacił subwencję przed terminem złożenia oświadczenia o rozliczeniu, powinien samodzielnie pomniejszyć kwotę wskazaną w oświadczeniu o wartość wszystkich dokonanych zwrotów w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0.
Rozliczenie Przedsiębiorców z sektora Mikro
W przypadku Mikroprzedsiębiorców subwencja finansowa podlega całkowitemu zwolnieniu z obowiązku zwrotu pod warunkiem łącznego spełnienia poniższych warunków:
- nieprzerwanego utrzymania działalności gospodarczej do dnia 31 grudnia 2021 r. oraz
- utrzymania średniego poziomu zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymał subwencję.
PFR sprawdzi te warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.
Formularz oświadczenia o rozliczeniu dla Mikroprzedsiębiorstw zawiera numer rachunku, na który przedsiębiorca może wpłacić pieniądze z subwencji, jeśli chce je zwrócić przed wydaniem decyzji przez PFR. Spłaty dokonane przez Mikroprzedsiębiorstwo przed dniem wydania decyzji przez PFR pomniejszają saldo subwencji do umorzenia.
Wymagane oświadczenia i inne informacje
- Firmy, które w trakcie wnioskowania o subwencję nie dołączyły poprawnych dokumentów o umocowaniu, odnajdą w formularzach dodatkowe pole, tzw. oświadczenie retrospektywne. Zaznaczając je będą poświadczać, że były umocowane do złożenia wniosku o udzielenie subwencji. Oprócz złożenia tego oświadczenia muszą dostarczyć do banku dokumenty potwierdzające umocowanie w ciągu 14 dni.
- Firmy będą musiały potwierdzić w formularzu, że dokonały wpisu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, jeśli nie zrobiły tego wcześniej,.
- PKD, które beneficjent wpisuje w formularzu ma charakter informacyjny. Powinien on podać wiodące PKD firmy. Nie musi być ono związane z listą 54 kodów PKD, które warunkowały udział w programie.
Regulamin oraz niezbędne informacje o procesie rozliczania i umarzania subwencji dostępne będą na stronie www.pfr.pl.
Planowane szkolenia i informacje
Od listopada rozpoczną się szkolenia informacyjne dotyczące procesu umorzeń, o których informacje również będzie można znaleźć na stronie PFR. W razie pytań lub wątpliwości można też dzwonić na infolinię PFR pod numerem +22 703 43 00 (czynna od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, opłata zgodnie z cennikiem operatora).
Jeżeli prowadzisz mikro, małą lub średnią firmę to możesz złożyć wniosek o bezzwrotną subwencję w ramach Programu Tarcza Finansowa PFR 2.0 w systemie bankowości elektronicznej naszego Banku. To kolejny, po Tarczy Finansowej 1.0., Program wdrażany przez Polski Fundusz Rozwoju, którego zadaniem jest wsparcie firm będących w trudnej sytuacji finansowej w związku z epidemią koronawirusa. W przypadku dużych firm wnioski o finansowanie można złożyć bezpośrednio w PFR na stronie www.pfr.pl/tarcza .
Wnioski można składać od 15 stycznia do 28 lutego 2021 r. za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej naszego Banku. W trakcie składania wniosku o subwencję należy sprawdzić, czy od przesłania deklaracji VAT-7 minęły 4 dni kalendarzowe, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie z VAT, co najmniej 7 dni kalendarzowych od złożenia JPK_VAT za bazowy miesiąc, od którego wyliczane będą straty w składanym wniosku. Proces walidacji wniosków wymaga przetworzenia danych w rejestrach publicznych. Złożenie wniosku o subwencję wcześniej rodzi ryzyko jego odrzucenia przez PFR
"PFR zamieścił na swojej stronie internetowej komunikat dotyczący interpretacji warunku prowadzenia działalności gospodarczej w ramach określonych kodów PKD objętych Tarczą Finansową 2.0 PFR."
W ramach Tarczy Finansowej 2.0. PFR uruchomił automatyczny Q&A (troubleshooter) do wsparcia klientów programu. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych klientów Banku do korzystania z nowych udogodnień wprowadzonych przez PFR celem poszerzenia wiedzy o zasadach Tarczy Finansowej PFR 2.0.
Link do narzędzia na stronie PFR
Branże PKD objęte programem pomocy
Uprzejmie informujemy, że Rada Ministrów w dniu 2 lutego 2021 r podjęła Uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie programu rządowego „Tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm” w zakresie kodów PKD biorących udział w Programie. Zgodnie z zapisami przedmiotowej Uchwały lista kodów PKD, która uprawnia do ubiegania się o subwencję w ramach Tarczy Finansowej 2.0. zwiększyła się z 45 do 54 kodów"
Odwołania od decyzji PFR oraz zgłaszanie wyjaśnień w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0
1 lutego 2021 r. Polski Fundusz Rozwoju uruchomił
- procedurę składania odwołań od decyzji dotyczącej otrzymanej subwencji finansowej w ramach Tarczy Finansowej 2.0. oraz
- proces składania zgłoszeń wyjaśniających z powodu nieprzyznania subwencji finansowej lub z uwagi na wyczerpanie się możliwości składania odwołań w ramach procedury odwoławczej.
Procedura składania odwołań:
Przedsiębiorcy, którzy otrzymali z PFR decyzję:
- pozytywną o przyznaniu całej kwoty subwencji finansowej,
- częściowo pozytywną o przyznaniu subwencji finansowej w kwocie niższej od wnioskowanej,
mogą złożyć odwołanie od takich decyzji ubiegając się o wypłatę dodatkowej kwoty subwencji finansowej lub dokonując zmiany niektórych danych i oświadczeń w stosunku do pierwotnie złożonego wniosku o subwencję.
Przedsiębiorca może złożyć jedynie dwa odwołania w terminie od 1 lutego 2021 r. do 31 marca 2021 r. za pośrednictwem kanału bankowości elektronicznej Banku BPS w sposób taki sam jak został złożony wniosek o subwencję finansową.
Ważne:
Przed złożeniem odwołania Przedsiębiorca powinien:
- wyjaśnić z odpowiednimi instytucjami (np. z ZUS lub właściwym US) rozbieżności danych w rejestrach tych instytucji ze stanem deklarowanym we wniosku,
- upewnić się, że odpowiednie dane zostały uaktualnione w odpowiednich rejestrach.
Odwołanie nie przysługuje:
- od decyzji PFR odmawiającej przyznania subwencji finansowej,
- dopóki PFR nie rozpozna wniosku lub pierwszego odwołania.
Zgłoszenia wyjaśniające:
Przedsiębiorca, który otrzymał od PFR decyzję odmawiającą przyznania subwencji finansowej lub wyczerpał limit składania odwołań, jest uprawniony do zwrócenia się do PFR za pośrednictwem Banku z zapytaniem dotyczącym otrzymanej przez niego odmowy udzielenia subwencji finansowej.
Przed złożeniem zgłoszenia wyjaśniającego Przedsiębiorca powinien zgromadzić wszystkie aktualne dokumenty urzędowe niezbędne do ustalenia stanu faktycznego, wystawione i uwierzytelnione przez odpowiednie instytucje (ZUS, KAS itp.) lub inne dokumenty prywatne niezbędne do rozstrzygnięcia jego sprawy.
Celem dokonania zgłoszenia wyjaśniającego należy:
- wypełnić formularz zgłoszenia – do pobrania TUTAJ
- przesłać formularz zgłoszeniowy do Banku na adres mailowy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.